Ale ja žiadnu zmluvu nepodpíšem!

Povedali ste to už niekedy? Tak s týmito slovami sa stretávam u ľudí, ktorí chcú predať svoju nehnuteľnosť, keď ich oslovím s návrhom na pomoc pri predaji. Nie u tých, ktorí ma oslovia sami, či už na odporučenie známych alebo ma poznajú osobne. Tí vedia, že mojou úlohou je pomôcť im predať čo najrýchlejšie, bezpečne a za najvýhodnejšiu cenu. Vedia, že mi môžu dôverovať.

A keďže chcem, aby ste mi dôverovali aj Vy, ktorí ma ešte nepoznáte, rozhodla som, že Vám podrobne vysvetlím

  • prečo je pre Vás výhodné mať s maklérom podpísanú OBJEDNÁVKU, aké typy objednávok Vám maklér môže ponúknuť, aké z nich vyplývajú pre Vás výhody a nevýhody.
  • aké budú nové pravidlá v sprostredkovateľských zmluvách od 1.1.2015?

Prečo je objednávka/zmluva o sprostredkovaní pre Vás výhodná? Objednávkou/zmluvou si u realitnej kancelárie objednávate služby a tie sú presne špecifikované. Objednávka/zmluva teda predstavuje určité plnenie, ktoré Vám realitná kancelária poskytuje a za toto plnenie jej Vy platíte províziu.                                                                                                                                                                 

Často totiž počúvam vetu, ak dovediete kupujúceho, províziu Vám samozrejme dáme.“ 

Províziu neplatíte za vyfotenie nehnuteľnosti a nahodenie inzerátu na internet. Ani za to, že Vám maklér dovedie kupujúceho.

Províziu platíte za realitné služby.

Máte na ne nárok a realitná kancelária sa na základe tejto objednávky zaväzuje, že bude vyvíjať činnosť smerujúcu k tomu, aby ste svoju nehnuteľnosť predal a zabezpečí aj nasledovné úkony:

  1. vyhotovenie písomného návrhu budúcej kúpnej zmluvy
  2. vyhotovenie písomného návrhu kúpnej zmluvy,
  3. overenie podpisov na rovnopisoch prevodových zmlúv
  4. vyhotovenie písomného návrhu na vklad vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností
  5. úhrada základných katastrálny poplatkov

Ak máte s realitnou kanceláriou podpísanú objednávku, máte právo od nej tieto služby vyžadovať. Takže zjednodušene povedané, v objednávke si dohodnete pravidlá, za akých bude realitná kancelária predávať Vašu nehnuteľnosť – cenu, dobu, províziu, predmet predaja ( nehnuteľnosť ), rozsah služieb, ktoré dostanete a tiež spôsob ako možno objednávku zrušiť.

A teraz aké máte možnosti? Vo všeobecnosti  existujú tri typy objednávok: exkluzívna, poloexkluzívna a neexkluzívna. Ktorú si vybrať? Ktorá je pre Vás výhodná? To závisí od toho, čo od realitnej kancelárie očakávate.

  1. Neexkluzívna objednávka

-žiadna realitná kancelária nemá výhradné zastúpenie, nehnuteľnosť je v ponuke viacerých maklérov, predávajúci si môže predávať nehnuteľnosť aj sám,

            Vaše výhody:

  1. Široká propagácia viacerými maklérmi
  2. Možnosť rýchlejšie predať
  3. Možnosť predávať aj sám

Vaše nevýhody:

  1. Ak máte nehnuteľnosť v ponuke viacerých realitných kancelárií a inzerát sa na internetových portáloch objavuje viackrát vedľa seba, môže to vyvolať dojem nepredajnosti
  2. Vystavujete sa riziku nátlaku na znižovanie ceny zo strany vzájomne si konkurujúcich ponúk ostatných realitiek
  3. Rôzne podmienky predaja u rôznych maklérov – rôzna výška provízie, rôzne ponúkané služby
  4. Veľké množstvo maklérov ešte nezaručuje ich odbornosť a to, že budú s inzerátom aktívne pracovať

 

  1. Poloexkluzívna objednávka
  • Výhradné zastúpenie pre jednu realitnú kanceláriu, možnosť predávať aj sám

             Vaše výhody:

  1. Na základe referencií, odporúčaní, spoľahlivosti a výsledkov v predaji si vyberiete tú najlepšiu realitnú kanceláriu/makléra, ktorej môžete plne dôverovať
  2. Pravidelná komunikácia a aktívna práca s inzerátom zo strany makléra
  3. Vysoký predpoklad predať naozaj za čo najvyššiu cenu, ktorú jeden maklér dokáže u kupujúceho vyjednať
  4. V prípade, že si nájdete kupujúceho sám, nižšia provízia – neplatíte províziu za predaj, nakoľko ste si našiel kupujúceho sám, ale len za právne služby, ktoré Vám poskytne realitná kancelária, výška provízie zvyčajne klesá na 50%
  5. Ak je nehnuteľnosť ponúkaná len jednou realitnou kanceláriou, dáva jej to punc jedinečnosti, čo sa prejaví na vyššej predajnej cene

Vaše nevýhody:

Ak takúto zmluvu uzavriete s maklérom, ktorý nie je profesionál a nebude Vašej nehnuteľnosti venovať náležitú pozornosť, Váš predaj môže trvať dlhšie. Preto je dobré dohodnúť si dobu na výhradný predaj, optimálne 3-6 mesiacov.

  1. Exkluzívna objednávka
  • Predaj Vašej nehnuteľnosti nechávate plne v réžii realitnej kancelárie                               

           Vaše výhody:

  1. Nemusíte sa vôbec starať o predaj, inzerovanie, hľadanie kupujúceho, chodenie po právnikoch, katastri, bankách
  2. Exkluzívny predaj dáva Vašej nehnuteľnosti punc jedinečnosti, čo sa prejaví na vyššej predajnej cene

Vaše nevýhody:

Sú podobné ako pri poloexkluzívnej objednávke. Dôležité je dohodnúť si dobu exkluzívneho predaja!

 

Aké má pre vás výhody predaj bez objednávky?

Absolútne žiadne a seriózny maklér, ktorý chce naozaj prezentovať Vašu nehnuteľnosť, sa do takéhoto obchodovania nepustí. Prečo? Zverejňovať fotky Vášho majetku, pracovať s Vašimi osobnými údajmi, bez Vášho písomného súhlasu? Z hľadiska ochrany osobných údajov nemožné. Ak maklér nedodrží zákon v tomto, akú máte istotu, že v ostatných bodoch predaja ho dodrží?

Aké sú Vaše nevýhody?

  • Bez osobného stretnutia s maklérom nemôžete mať dôveru v jeho schopnosti
  •  Bez zdokumentovania Vašej nehnuteľnosti maklérom, nemôže Vašu nehnuteľnosť správne prezentovať a ponúkať. Často si ju len zaradí do ponuky ( v prípade, že mu pošlete foto a popis ) a čaká, či sa nájde niekto, kto prejaví záujem
  • Nemôžete od neho vyžadovať žiadne služby, nakoľko ste si ich neobjednali. Často s Vami ani nekomunikuje.
  • Predaj môže trvať  dlho a vy v snahe predať, neustále znižujete cenu. Takže nakoniec predáte nielen po dlhom čase, ale aj pod cenu.

Ktorú z týchto možností by ste si vybrali?

 

A ešte jedna rada, ktorá odstráni Váš strach a zaženie zbytočné obavy z objednávky: požiadajte makléra, aby s Vami prešiel všetky body objednávky a vysvetlil Vám všetko, čomu nerozumiete. Spoľahlivý maklér sa nezľakne a objednávku Vám vysvetlí a vy budete vedieť, čo podpisujete.

 

Novinky v sprostredkovateľských zmluvách od 1.1.2015

Ak sa na predaj svojej nehnuteľnosti ešte len chystáte, od 1.1.2015 vstúpi do platnosti nové nariadenie vlády SR, ktoré upravuje niektoré náležitosti sprostredkovateľských zmlúv tak, aby ste boli chránení pred neserióznymi obchodníkmi. Jednou z noviniek bude predpísaná veľkosť písma v sprostredkovateľských zmluvách, aby sa nestalo, že ste podpísali niečo, čo pre Vás nebolo výhodné, ale bolo to vytlačené tak malými písmenkami, že ste nemali možnosť si to ani prečítať.

Aká bude konečná podoba sprostredkovateľských zmlúv v našej realitnej kancelárii Vás budeme včas informovať v našej Realitnej poradni.

 

Prajem Vám, aby ste pri predaji Vašej nehnuteľnosti urobili tie správne kroky.

 

Ing. Adriana Hoferová, realitný poradca a majiteľ Reality Hofer







Tlačiť stránku

Sociálne siete




Nechajte si posielať rady z našej poradne

Realitná poradňa

Zdieľať článok

 
 

      © 2017 - Realitná poradňa Reality Hofer
Digitální obchodník